SZLAKIEM ZAMKÓW GOTYCKICH

W piękną majowa środę (25.05) klasa I E i klasy II A oraz II B postanowiły wybrać się w odwiedziny do pobliskich zamków w Gniewie i Kwidzynie. Wyruszyliśmy pod opieką p. Ewy Łącznej-Wansowicz, p. Izabeli Sikory i p. Katarzyny Zajkowskiej – wychowawczyń klas.

Po krótkiej podróży dotarliśmy do zamku w Gniewie. Ten XIII-wieczny zamek to potężna gotycka twierdza rycerzy mnichów, siedziba królów, hetmanów i starostów, słynący z  turniejów rycerskich, zaciętych bitew i wspaniałych spektakli.

My wybraliśmy się tam na spotkanie z husarią – chlubą polskiego oręża. Komendant zamku wraz ze swoim druhem przybliżył nam pokrótce historię tej jakże wspaniałej jednostki polskich sił zbrojnych. Niektórzy z nas mieli również okazję poznać z bliska broń używaną przez husarzy. Rycerze zaprezentowali także swoje umiejętności w walce z (kapuścianym) wrogiem – w pełnym galopie odcięli mu głowę.

Po zakończeniu spektaklu, w świetnych humorach, ruszyliśmy do kolejnego punktu na naszej trasie wycieczki – zamku w Kwidzynie. Jest to zamek kapituły pomezańskiej wzorowany na zamkach krzyżackich. Jego budowę rozpoczęto w XIII wieku, a ukończono na początku XIV. Był wielokrotnie przebudowywany, skrzydła południowe i wschodnie zostały rozebrane w końcu XVIII w. Charakterystycznym elementem zamku jest największa na terenie państwa krzyżackiego wieża sanitarno-obronna gdanisko - usytuowana w odległości 55 metrów od zachodniego skrzydła zamku na najniższych terasach doliny wiślanej. Gdanisko jest połączone z głównym korpusem zamku najdłuższym na świecie gankiem wspartym na pięciu wysokich arkadach o wysokości kilkunastu metrów.

Tutaj pod opieką pani przewodnik mogliśmy podziwiać różnorodne wystawy prezentowane w zamkowych wnętrzach. Jedną z nich była wystawa części kolekcji z Pałacu Sierakowskich w Waplewie Wielkim, który niedługo mamy zamiar odwiedzić. Ponadto mogliśmy również zobaczyć przedmioty związane z życiem codziennym w XVIII, XIX i na początku XX wieku na wystawie kultura ludowa Powiśla i wiele innych ciekawych ekspozycji. Do Dzierzgonia wróciliśmy pełni dobrych humorów i niecierpliwi dalszych wypraw w poszukiwaniu naszej historii.