Plan rozwoju zawodowego - j. niem. - MJP

PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY
UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO

W ROKU SZKOLNYM 2013/2014

Imię i nazwisko nauczyciela odbywającego staż: Małgorzata Jasiewicz-Parafjanowicz

Nazwa i adres szkoły: Gimnazjum im. Jana Pawła II w Dzierzgoniu

Przedmiot nauczany: język niemiecki

Data rozpoczęcia stażu: 02.09.2013 r.

Data zakończenia stażu: 31.05.2014 r.

Opiekun stażu:          mgr Renata Peć

Dyrektor szkoły:       mgr Maciej Karabin

Z-ca dyrektora:         mgr Karina Pałka

I  SFERA ROZWOJU ZAWODOWEGO – ORGANIZACYJNA

 

ZADANIA

FORMY REALIZACJI

TERMINY

DOWODY REALIZACJI

  1. Zapoznanie się z procedurą awansu zawodowego nauczycieli.
  • Poznanie przepisów dotyczących awansu zawodowego nauczycieli;
  • Napisanie planu rozwoju zawodowego.

(IX 2013)

  • Rozpoczęcie stażu z początkiem pracy w szkole
  • Napisanie planu rozwoju zawodowego
  1. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu.
  • Rozmowa wstępna i

określenie zasad współpracy.

  • Podpisanie kontraktu

 

(IX 2013)

  • Współpraca z opiekunem stażu

 

  1. Zapoznanie się z zasadami funkcjonowania szkoły oraz obowiązującą dokumentacją.
  • Analiza dokumentacji:
  • Statut szkoły;
  • Plan Pracy Szkoły;
  • WSO;
  • Program Wychowawczy;
  • Program Profilaktyki.
  • Zapoznanie się z prawami i obowiązkami ucznia.
  • Prowadzenie dzienników lekcyjnych i konspektów.

 

(X 2013 oraz w okresie trwania stażu)

  • Potwierdzenie opiekuna stażu
  • Zapisy w dziennikach, konspekty
  1. Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań.
  • Udział w Radach Pedagogicznych.
  • Współpraca z innymi nauczycielami, wychowawcami i z rodzicami
  • Praca w zespołach przedmiotowych i samokształceniowych

Okres stażu

  • Potwierdzenie opiekuna stażu
  • Potwierdzenie przewodniczącego zespołu
  1. Pogłębianie wiedzy i umiejętności w zakresie pracy nauczyciela
  • Obserwacja, zajęć i lekcji prowadzonych przez opiekuna stażu i innych nauczycieli

 

  • Uczestnictwo w spotkaniach z opiekunem stażu, rozmowy, wspólna analiza obserwowanych zajęć, formułowanie wniosków, wskazówek do dalszej pracy
  • Udział w formach doskonalenia zawodowego (szkolenia zewnętrzne i wewnętrzne)
  • Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej

 

Okres stażu

  • Notatki z hospitacji
  • Notatki ze spotkań
  • Zaświadczenia

 

  • Wykaz przeczytanej literatury
  1. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego
  • Gromadzenie dokumentacji, zaświadczeń, scenariuszy.

 

Okres stażu

  • Świadectwa,
  • Zaświadczenia,
  • Konspekty, scenariusze
  1. Przygotowanie projektu sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego.
  • Autorefleksja, autoanaliza;
  • Opis realizacji planu rozwoju zawodowego

 

(V 2014)

  • Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju
 

 

II  SFERA ROZWOJU ZAWODOWEGO – DYDAKTYCZNA

 

ZADANIA

FORMY REALIZACJI

TERMINY

DOWODY REALIZACJI

  1. Tworzenie własnego warsztatu pracy oraz zgromadzenie pomocy naukowych niezbędnych do prowadzenia zajęć językowych.
  • Przegląd oferty wydawniczej w katalogach lub Internecie
  •  wyszukiwanie i opracowanie materiałów dodatkowych

(IX 2013 oraz okres stażu)

  • Materiały dodatkowe
  1. Opracowanie wymagań edukacyjnych i kryteriów ocen dla poszczególnych klas z uwzględnieniem uczniów z dysfunkcjami i trudnościami w nauce
  • Opracowanie samodzielne i modyfikacja istniejących wymagań edukacyjnych i kryteriów ocen w programie nauczania dla wybranych podręczników

(IX 2013)

  • Wymagania edukacyjne
  • Kryteria ocen
  1. Poznawanie metod aktywizacji nauczania oraz ich wykorzystanie na lekcjach
  • Studiowanie literatury metodycznej
  • Hospitacje

okres stażu

  • Konspekty
  • Arkusze obserwacji lekcji
  1. Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innego nauczyciela
  • Obecność na lekcjach innych nauczycieli
  • Omówienie i zapisanie wyników hospitacji

 

okres stażu

  • Arkusze obserwacji lekcji
  1. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu
  • Opracowanie scenariusza zajęć;
  •  Konsultacja, analiza.

okres stażu

  • Arkusze obserwacji lekcji
  • Wnioski i uwagi do realizacji na przyszłość.
  • Uwagi opiekuna stażu na temat pracy dydaktycznej

 

  1. Rozwijanie zainteresowań uczniów
  • Przygotowanie i przeprowadzenie konkursu z j. niemieckiego dla klas I-III

 

(XII 2013)

  • Scenariusze konkursów;
  1. Analiza i samoocena prowadzonych przez siebie lekcji, obserwacje lekcji
  • Hospitacje i rozmowy pohospitacyjne
  • Przeprowadzanie ankiet wśród uczniów

okres stażu

  • Dokumenty pohospitacyjne
  • Arkusze obserwacji lekcji
  • Ankiety

 

  1. Doskonalenie własnego warsztatu pedagogicznego
  • Kursy metodyczne, szkolenia itp.
  • Aktywny udział we wszelkich dostępnych formach dokształcania
  • Studiowanie literatury i czasopism pedagogicznych.
  •  Prowadzenie rejestru przy swoich pozycjach bibliograficznych.

 

okres stażu

  • Notatki bibliograficzne;
  • Zaświadczenia.
  • Certyfikaty
  1. Dokumentacja własnych działań pedagogicznych
  • Gromadzenie dokumentacji
  • Analiza dokumentacji
  • Korzystanie z wniosków

okres stażu

  • Konspekty
  • Plany wynikowe
  • Testy
  • Zaświadczenia publikacji artykułów i konspektów w Internecie

 

 

 

III SFERA ROZWOJU ZAWODOWEGO – OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZA

 

  1. Zapoznanie się z planem wychowawczo-dydaktycznym szkoły

 

  • Analiza planu wychowawczo-dydaktycznego

(X 2013)

  • Notatki własne.
  1. Zdobywanie wiedzy w zakresie potrzeb opiekuńczo –wychowawczych ucznia
  • Rozmowy z uczniami
  • Obserwacja uczniów
  • Studiowanie literatury psychologicznej i dydaktycznej

 

Okres stażu

  • Notatki bibliograficzne.
  1. Propagowanie zasad dobrego wychowania i kultury osobistej oraz tolerancji i odpowiedniej postawy wobec innych, również obcokrajowców
  • Lekcje obejmujące zagadnienia z kultury krajów niemieckojęzycznych
  • Rozmowy z uczniami
  • Dzielenie się doświadczeniami i spostrzeżeniami na temat różnic kulturowych

 

Okres stażu

  • Konspekty
  1. Pomoc uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych lub mającym trudności w nauce
  • Zapoznanie się z sytuacją oraz orzeczeniem ucznia wykazującego dysfunkcje lub trudności w nauce
  • Dodatkowe zajęcia dla uczniów zdolnych
  • Dodatkowe zajęcia dla uczniów słabszych
  • Współpraca z pedagogiem i psychologiem szkolnym oraz z rodzicami

Okres stażu

  • Notatki własne
  • Dzienniki zajęć
  1. Współorganizacja i udział
    w uroczystościach
    i imprezach kulturalnych
  • Dzień Języków Obcych

 

  • Zdjęcia;
  • Notatki
    z uroczystości.
  1. Opieka nad uczniami na terenie i poza terenem szkoły.
  • Dyżury na szkolnym korytarzu;
  • Dbanie o bezpieczeństwo uczniów;
  • Stosowanie zasad BHP.

Okres stażu

  •  
 

 

IV  SFERA ROZWOJU ZAWODOWEGO – OSOBISTA

 

ZADANIA

FORMY REALIZACJI

TERMINY

DOWODY REALIZACJI

  1. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami
  • Publikacja planu rozwoju oraz własnych materiałów w Internecie
  • Współpraca z innymi nauczycielami i wymiana doświadczeń

 

okres stażu

  • Portale internetowe
  1. Udział w wewnątrzszkolnym i pozaszkolnym doskonaleniu oraz samokształcenie
  • Udział w radach pedagogicznych
  • Udział w różnych formach doskonalenia zawodowego adekwatnych do potrzeb.
  • Szkolenia

 

okres stażu

  • Listy obecności
  • Zaświadczenia
  1. Analiza i samoocena swoich zachowań

 

  • Analiza własnych lekcji, notatek i rozmów pohospitacyjnych

okres stażu

  • Wyniki pedagogiczne
  • Wnioski do dalszej pracy
  1. Wykorzystanie komputera i Internetu w pracy pedagogicznej
  • Praca z komputerem z wykorzystaniem Internetu w pracy nad rozwojem zawodowym, przygotowaniu lekcji oraz na lekcjach z uczniami
  • Wykonanie środków dydaktycznych do zajęć.
  • Opracowanie testów, sprawdzianów

 

okres stażu

  • Scenariusze lekcji;
  • Wykaz stron internetowych
  • Materiały z Internetu
  •  wykorzystane na lekcjach.
 

Plan zatwierdził:

.........................................                              ..............................................                                    ............................................

        podpis stażysty                                            podpis opiekuna stażu                                            podpis dyrektora szkoły