Wycieczka - nagroda dla najlepszych trzecioklasistów

Body:

Rankiem, 14 kwietnia nieco zaspana grupa najlepszych trzecioklasistów z naszego gimnazjum pod opieką p. K. Burdyńskiej i p. A. Karabin wraz ze starszymi kolegami z Zespołu Szkół w Dzierzgoniu pod opieką p. M. Zięby. p. E. Nazarewicz i p. dyrektora J. Drwięgi, wyruszyła na trzydniową wycieczkę.

Najpierw zawitaliśmy w rodzinne strony Mikołaja Kopernika. Toruń powitał nas deszczem, więc uzbrojeni w parasolki ruszyliśmy na spacer po starówce. Towarzyszyła nam pani przewodnik, która oprowadzała nas po licznych zabytkach, owianych legendami. I tak chwialiśmy się pod Krzywą Wieżą, dowodząc swej uczciwości, licząc na łut szczęścia głaskaliśmy figurę pieska na rynku, kroczyliśmy Piernikową Aleją Gwiazd, po czym trochę zziębnięci dotarliśmy na warsztaty wypieku pierników. Po przeczytaniu oryginalnego przepisu, bez namysłu zakasaliśmy rękawy i zabraliśmy się do pracy. Każdy otrzymał pachnącą kulkę ciasta, którą umieszczaliśmy w foremkach. W czasie, gdy nasze pierniki nabierały rumieńców w piecu, my rozwiązywaliśmy krzyżówki dotyczące pojęć związanych z Toruniem, głowiliśmy się, co mogą oznaczać wyrazy terminator czy snycerz. Pracownię opuściliśmy z własnoręcznie wykonanymi piernikami, w przeróżnych kształtach. Następnie przewodnik w stroju Krzyżaka pokazywał nam ruiny zamku krzyżackiego, trafiliśmy nawet do dość realistycznej sali grozy w podziemiach. Na nocleg udaliśmy się do Biskupina, gdzie już następnego dnia zwiedziliśmy częściowo zrekonstruowaną osadę nad jeziorem. Kolejnym punktem wycieczki był Poznań. Przesympatyczny przewodnik oprowadził nas po mieście pełnym kolorowych kamieniczek, imponujących pomników i przepięknych kościołów, o godzinie 12.00 obserwowaliśmy walkę koziołków na wieży ratusza. Ochoczo odwiedziliśmy cukiernię, z której wychodziliśmy racząc się słynnymi marcińskimi rogalami. Przed padającym gradem schroniliśmy się w galerii Stary Browar, gdzie spędziliśmy trochę czasu wolnego. Potem przenieśliśmy się na Ostrów Tumski, aby zwiedzić katedrę, w której prawdopodobnie spoczywają Mieszko I i Bolesław Chrobry.

W drodze powrotnej do Biskupina zajechaliśmy do muzeum miniatur w Pobiedziskach. Ostatniego dnia wycieczki udaliśmy się ponownie do Poznania, do palmiarni. W iście śródziemnomorskiej temperaturze przechadzaliśmy się pomiędzy palmami, lianami i innymi roślinami z różnych stron świata, podziwialiśmy kolorowe motyle oraz egzotyczne gatunki ryb. Następnie pożegnaliśmy Poznań i wyruszyliśmy do rodzinnej miejscowości poetki Wisławy Szymborskiej – Kórnika. Z pewnością nietypowym elementem zwiedzenia tamtejszego zamku, są zakładane na buty – kapcie, chroniące piękną podłogę. Naszej uwadze nie umknął malowniczy ogród otaczający zamek. Ostatnim punktem wycieczki, było Gniezno, gdzie obejrzeliśmy drzwi gnieźnieńskie przedstawiające sceny z życia św. Wojciecha, jednak na zwiedzenie katedry zabrakło nam już sił, więc zmęczeni, ale pełni wrażeń udaliśmy się w drogę powrotną do domu.

Ola Mikołajczak – redakcja „Brudnopisu”

Foto:
Wycieczka - nagroda dla najlepszych trzecioklasistów